Ondernemingsraden

Kinderkleding

De OndernemingsRaad Contact is een nationaal contactorgaan voor ondernemingsraden in Nederland. De ondernemingsraad bestaat uit werknemers die inspraak uitoefenen in het bedrijf namens de andere werknemers. Deze werknemers kunnen soms met nieuwe dingen in aanraking komen. Hoe ga je hiermee om? Wat is de beste stap om te nemen?

ORContact geeft hierover advies en hulp. Alle leden van ondernemingsraden in Nederland kunnen gratis advies vragen bij ORContact.

Wil je meer te weten komen over waar een ondernemingsraad mee in aanraking komt? Lees dan onze blog.

De ervaring van de ondernemingsraad van en bedrijf in kinderkleding

De ondernemingsraad is een vrijwillige functie. Het is niet dat de werkzaamheden onbetaald worden uitgevoerd. De werkzaamheden worden vaak als extra taak binnen de werkdag vervuld. Toch melden de leden zich vrijwillig aan. De leden van de ondernemingsraad willen deze mogelijkheden aangrijpen om invloed uit te oefenen in de beslissingen die worden gemaakt. Deze beslissingen kunnen namelijk alle werknemers aangaan. De ondernemingsraad is dus een fantastisch middel om als medewerker inspraak te hebben. Hoe krijgt dit vorm in een bedrijf in kinderkleding?

Producent van kinderkleding

Hoe gaat dit in zijn werk in een bedrijf in kinderkleding? Dit specifieke bedrijf ontwerpt en produceert kinderkleding. Het is een merk van kinderkleding. De geproduceerde kinderkleding wordt verkocht aan winkels, groothandels en grote Retail bedrijven. Zoals in veel sectoren, wordt ook in de sector van de kinderkleding steeds meer online verkocht. Dit specifieke merk van kinderkleding verkoopt veel aan de online winkel Amazingkids.nl. Ze merken dat de markt zich aan het ontwikkelen is.

De ondernemingsraad heeft invloed uitgeoefend in de ontwikkeling van het merk. De medewerkers merkten namelijk dat de markt zich meer en meer op het internet afspeelt. Dat wil zeggen dat er meer kinderkleding op internet werd gekocht en verkocht. Maar daarnaast, mede door het internet, werd het belang van een imago en een perfecte digitale presentatie van de kinderkleding steeds belangrijker. De ondernemingsraad heeft dit vervolgens voorgelegd aan de leiding en managers van het bedrijf. Het is namelijk in het voordeel van iedereen, zowel de eigenaren, managers als andere medewerkers, dat het bedrijf voortvarend is. Het is in ieders voordeel dat er goede winsten worden gemaakt en er een groei is.

Concurrerende markt van kinderkleding

Tegelijkertijd is de sector van kinderkleding erg concurrerend. One day your in, the next day your out. Bedrijven in kinderkleding dienen altijd mee te moeten gaan met hun tijd, de trend blijven volgen en blijven innoveren. In de huidige tijd hoort internet hierbij.

Met name de jonge generatie, maar ook hun ouders, zijn er gericht op internet. Er wordt steeds meer gekocht via internet. Ook maakt met steeds meer een keuze voor kinderkleding op basis van wat men op internet ziet en vindt. Social media heeft hierin een belangrijke rol.

Tien jaar geleden daalde de omzet nog van het bedrijf. Ze zagen om hen heen dat de producerende bedrijven in kinderkleding zelfs failliet gingen. Er moest iets worden gedaan. Anders zouden ze allemaal hun baan kunnen verliezen. Ze moesten inspelen op een markt die in ontwikkeling is. Stilstaan is achteruitgaan.

Daarom heeft de ondernemingsraad dit duidelijk aangekaart bij de raad van bestuur. De ondernemingsraad kreeg de ruimte om zef een rapport op te stellen met hun visie op hoe de ontwikkeling van het bedrijf in kinderkleding eruit zou moeten zien. Dit hebben ze gedaan. De visie van de medewerkers vormde een ander perspectief. Het bleek de gouden oplossing. Het bedrijf maakt al jaren goede winsten en is marktleider op het gebied van kinderkleding in Nederland.

Dit is de kracht van de ondernemingsraad. Het perspectief van de medewerkers is een zeer belangrijk perspectief. Niemand anders dan de eigen medewerkers zien waar de kansen liggen, maar ook de mogelijkheden voor verbetering. Dit is een zeer waardevol en bovendien gratis input voor bedrijven. Maak er dus gebruik van!