Ervaringen

CBDoliekopen

Ervaring uit het veld: CBDoliekopen

Hoe kan je als medewerker meewerken aan het succes van het bedrijf? Simpel. Via de ondernemingsraad. Juist bij een nieuw bedrijf is het slagen van het bedrijf mede afhankelijk van de inzet van de medewerkers. Bij een nieuw bedrijf kan er veel fout gaan. Het bedrijf is opgezet met een bepaald idee en plan van de oprichters, maar deze richting wordt altijd bijgesteld naarmate het bedrijf ouder wordt. De medewerkers vormen hier, in de vorm van een ondernemingsraad, een belangrijke schakel in. Als voorbeeld wordt hier het bedrijf CBDoliekopen besproken.

Wie is CBDoliekopen?

CBDoliekopen is een nieuw bedrijf met overigens ook een nieuw product op de Nederlandse markt. Dit kan riskant zijn. Een nieuw product kan slagen of falen. Waar hangt dit vanaf? Natuurlijk ten eerste van het product zelf. CBDoliekopen produceert zelf CBD en verwerkt dit tot CBD olie. Deze verkoopt CBDoliekopen met name via hun website cbdwietolieshop.nl. CBDoliekopen heeft dus een goed marketingplan nodig om te slagen. Ze moeten hun product aan de man brengen. Maar de Nederlandse consument is nog niet bekend met een nieuw product. Hoe heeft CBDoliekopen dit gedaan?

Ze zijn gaan brainstormen. Hierbij hebben ze hun personeel betrokken. De ondernemingsraad was namelijk uitgenodigd voor de brainstormsessie. De medewerkers zijn namelijk ook consument. Hoe zien zij het product? Hoe denken de medewerkers dat het product kan worden verkocht? Hier heeft het bedrijf veel van geleerd.

Marketingstrategie CBDoliekopen

Naar advies van de medewerkers, heeft het bedrijf ervoor gekozen om hun marketingstrategie te richten op twee dingen, die overigens elkaar overlappen:

  1. Een sterke SEO-strategie en dus een sterke website;
  2. Veel content uploaden, zowel op hun eigen website, maar vooral op andere websites.

CBDoliekopen heeft te maken met de introductie van een geheel nieuw product op de Nederlandse markt. Het is iets wat de meeste consumenten niet kennen en waar ze niet naar op zoek gaan. Ze moeten dus bekend worden met het product. Hoe? Door er heel veel over te posten. Bijvoorbeeld op andere websites, blogpagina’s, social media en natuurlijk op de eigen website. Daarom heeft CBDoliekopen ontzettend veel artikelen geschreven over allerlei onderwerpen met betrekking tot CBD olie. Dit hebben ze op hun eigen website cbdwietolieshop.nl geplaatst, maar ze hebben ook veel artikelen ingestuurd naar andere websites. Hun doel was om meer bekendheid te krijgen, maar ook om mensen er aan te zetten om de website van CBDoliekopen te bezoeken.

Was de strategie succesvol?

Dan is natuurlijk de vraag die bij iedereen op de lippen hangt: is het gelukt? Het antwoord is volmondig ‘ja’. CBDoliekopen is erin geslaagd om Nederland bekend te maken met hun product. Doordat ze zowel het productieproces als verkoopproces in eigen handen hadden, hebben ze ontzettend veel invloed kunnen uitoefenen op de introductie van CBD olie op de Nederlandse markt. Dit is een slimme zet geweest. Daardoor konden ze namelijk de gehele strategie zelf bepalen. Inmiddels hebben ze een behoorlijke verkoop. Hoger dan verwacht. Dat is prachtig om te zien. Dit is mede het resultaat van de input die de eigen medewerkers hebben gegeven over de te volgen strategie van het bedrijf. Petje af!